lördag 4 april 2009

Reklam, djävulens ondo

I 53 år har det funnits och jag har inte sett anledningen förrän nu, jag har levt 18 av dessa år helt i okunskap och hat över småsaker men nu när jag verkligen ser det underbara med det så är jag inte bitter över det längre.

Det jag pratar om är såklart SVT som började sända 1956. Att jag på denna hatblogg presenterar ett guldregn över SVT är av en enda anledning, mitt stora och bultande hat emot TV-reklam. Man skulle kunna dra till med ”Det är roten till allt det onda i världen!” men det skulle bara låta överdrivet, det är därför jag skulle vilja förklara varför jag så innerligt hatar det.

Du har satt dig ner i soffan (Eller sängen, fåtöljen eller vad du nu har) och slagit på TV:n för att avnjuta ett av dina favoritprogram efter en hård dag på jobbet/i skolan. Vi kan för enkelhetens skull säga att du timar in det så bra att du till och med ser ifrån programmets början. Det du kommer att mötas av är en liten förvisning av programmet som kommer att visas under kvällen, denna förvisning är ungefär 6-7 minuter. Tillräckligt lång för att du ska fastna men inte tillräckligt långt för att ha sett nog. Efter det så följer ”ett fåtal minuters reklam” men som i själva verket handlar om så länge som upp till 8 (!) minuter. Under denna tid så har man tillräckligt med tid för att få en hjärnblödning av alla enormt korkade reklamer som finns, snart får jag helt ärligt hjärnsläpp om jag måste se på en mer reklam för skitmedlet Cillit Bang. Bang, och smutsen är väck! Eller?

Det har gått så långt i hattankarna att man nästan blir förbannad när man blir avbruten. Det låter så himla konstigt samt att ni förmodligen tror att jag blivit helt digitaliserad och hjärntvättad utav den onda samt stora fyrkanten i hörnet men så är inte fallet. Jag har helt enkelt tröttnat. Tröttnat på att dag ut och dag in behöva matas med skit om gräsfläckar på kläder, jätteglada karamellkolor och mirakelmedel som kan döda allt i en enorm cirkel. Förjävligt helt enkelt.

Det värsta är nog däremot att alla, exakt alla kanaler, har reklampaus samtidigt! Så det inte går att zappa förbi reklamen utan hur man än gör så kommer man få se reklam! Man skulle kunna gå ifrån TV:n eller slå av den och inte förslavas fullständigt dag ut och dag in, men det är väl inte roligt? Kan inte någon bara vara lite outside of the box och faktiskt ha något man kan vila ögonen på undertiden Kanal 5 eller MTV kör sina helt åt helvetes jävla Jamba-reklamer.

Det pratas däremot om att man ska förminska reklampauserna, men för att främja dom oskyldiga bolagen som förlorar pengar på ett sådant beslut så ska man istället öka antalet pauser för att kompensera! Detta innebär kortare avbrott, men desto fler istället. Nu kommer du bara hinna se 5 minuter av filmen innan du blir pissad i ögonen av en dåligt dubbad reklamfilm som ursprungligen är ifrån Tyskland! Visst låter det underbart? Man har bara lust att skjuta sig själv i benet. Finns säkert något på TV-shop som kan hjälpa mig med det.

Det är därför jag har sett det goda med SVT, man får betala en liten extra avgift emot att kunna se hela program, helt utan avbrott! Vilket man verkligen inte kan säga om världens största reklamkanal när det gäller avbrott i filmer, TV4. Hur galen blir man inte av dessa ständiga kassa avbrott, eller deras ”långfilm” som blir avbruten mitt i av ett annat program som absolut inte kan flyttas utan måste vara på samma tid i 100 år, annars kanske tant Astrid i Fittja klagar!

Nu är det däremot ingen trevlig lösning med SVT heller, att man betalar en summa varje år och detta måste alla som har en TV göra. Lite väl mycket forna Öst-Tyskland över det hela men det kan jag acceptera, bara man får se ett helt program utan att bli avbruten. Tyvärr så är programmen på SVT så himla fnastorra så att man känner sig som 85 år efter att ha sett en halvtimme. Ska man betala så pass mycket som man gör via TV-licensen så borde dom väl åtminstone visa någonting som man kan se på utan att få remautism!

Det tjänas stora pengar på reklamen och detta har passerat över till andra branscher också. T.ex. bloggbranschen tjänar miljoner på reklam, tidningsbranschen tjänar miljoner på reklam, radiobranschen tjänar miljoner på reklam etc. Börjar ni se ett mönster?

Det är fan dags att ändra det hela, visst att pengarna måste in på något sätt men jag kan nästan lova att produktionsbolagen för dom olika kanalerna inte går lottlösa som det ser ut idag! Dom tjänar miljoner i reklampengar och alla företag som köper reklamtiden betalar alltså miljoner bara för att förpesta våra program, ska vi som TV-tittare acceptera detta egentligen?

Fy fan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar